آسیب از صابون‌های آنتی باکتریال چی هستن؟

 یک شوخی بی‌مزه که FDA  آن را رد کرد

           

تریکلوزان و تری کلوکاربان دو ماده شیمیایی هستند که از قدیم در صابون‌ها و مواد شستشوی آنتی باکتریال استفاده می‌شدند. این دو ماده بعد از تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) به عنوان مواد شیمیایی خطرناک برای سلامت عنوان شده و دیگر قابل استفاده در مواد بهداشتی نیستند.

باتوجه به دستور اف دی ای کارخانه‌های تولید مواد بهداشتی دیگر نمی‌توانند از بعضی مواد شیمیایی که ادعا می‌شد ضد باکتری هستند استفاده کنند. تمامی این کارخانه‌ها مدعی بودند این مواد باعث از بین رفتن باکتری و جلوگیری از بعضی عفونت‌ها هستند. اف دی ای اعلام کرده است که استفاده روزانه از این مواد اثر سو داشته و باعث مقاومت به مواد ضد باکتری و اسیب جدی به پوست می‌شود.

اف دی ای ۱۹ ماده شیمیایی مضر را مشخص کرده و کارخانه‌ها دیگر اجازه استفاده از این مواد در محصولات خود را ندارند. این محصولات شامل ضد عفونی کننده‌های دست که در دوران کرونا نیز باب بودند نمی‌شود. تنها محصولاتی مانند صابون، شستشو دهنده‌های بدن و محصولات اینچنینی که استفاده روزانه دارند اجازه استفاده از مواد شیمیایی را نخواهند داشت.

خیلی از مصرف کننده‌ها بر این باورند که صابون‌های آنتی باکتریال برای جلوگیری از پخش شدن بیماری موثرتر هستند. هیچ مدرکی مبنی براین ادعا وجود ندارد و این صابون‌ها مانند صابون‌های معمولی عمل می‌کنند. اتفاقا مدارکی موجود است که نشان می‌دهند این صابون‌ها بخاطر استفاده از مواد شیمیایی خاص در دراز مدت و استفاده روزانه باعث آسیب های جدی می‌شوند.

در تحقیقی که سازمان اف دی ای انجام داده است مشخص شده استفاده طولانی مدت از این مواد باعث مقاومت بدن به مواد آنتی باکتریال و تاثیرات هورمونی است. موادی همچون تریکلوزان و تری کلوکاربان این تاثیرات منفی را بر بدن دارند. این سازمان اعلام نموده که اگر کارخانه‌ها بخواهند استفاده از این مواد را ادامه دهند ملزم به ارائه‌ی مدارک آزمایشگاهی معتبر هستند. مدارکی که نشان دهند این مواد نسبت به صابون‌های معمولی اثر بیشتری دارند.

به همین ترتیب کارخانه‌ّها نتواستند مدارک معتبری مبنی بر سالم بودن این مواد به سازمان اف دی ای ارائه دهند.

با وجود حذف این مواد،‌ همچنان استفاده از صابون‌های معمولی و شستشوی ان با آب یکی از راه‌های موثر جهت حفظ سلامت و منتقل نکردن بیماری است. طبق توصیه‌ی سازمان کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اگر صابون و اب در دسترس نبود می‌توان از ضد عفونی‌ کننده‌هایی که حداقل ۶۰ درصد الکل دارند استفاده نمود.

از زمان انتشار این قانون در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان اف دی ای، شرکت‌ها استفاده از موادی همچون تریکلوزان و تری کلوکاربان را در محصولات خود حذف نمودند.

 

سایت رسمی سازمان غذا و دارو ۲ سمپتامبر ۲۰۱۶

محصولات مرتبط

نوشته قبلی

چجوری کراتینی که استفاده می‌کنید مو را می‌کشد؟

نوشته بعدی

ادعای مضر نبودن محصولات کراتینه مو راسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید