رفع اختلال خواب با چای آشواگاندا

آیا اختلال خواب دارید؟ چرا قرص خواب؟

با چای خواب آشواگاندا آشنا شوید.

آشواگاندا حاوی مواد شیمیاییه که به آرام کردن مغز، کاهش التهاب، کاهش فشار خون و تقویت سیستم دفاعی کمک می‌کنه.

  • آیا آشواگاندا برای بهبود خواب موثره؟

در یک مرکز مطالعاتی در هند، ۱۵۰ مرد و زن سالم ۱۸ تا ۶۵ ساله دارای بی‌خوابی و کمبود خواب، به صورت رندوم برای مصرف عصاره آشواگاندا یا دارونما به مدت 6 هفته انتخاب شدند. هر دو گروه بهبودهایی را در کیفیت خواب گزارش کردند، اما این بهبودها در گروه آشواگاندا (۷۲%) در مقایسه با گروه دارونما (۲۹%) بیشتر بود.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که عصاره آشواگاندا مصرف می‌کردند، این علائم را هم نشان دادند:

  • بهبود در مفید بودن خواب (مدت زمان سپری شده به حالت خواب در رختخواب)

  • بهبود در کل زمان خواب

  • بهبود در تأخیر خواب (زمان صرف شده برای به خواب رفتن)

  • هوشیاری بهتر بعد از بیدار شدن

این ارزیابی توسط یک ساعت که به مچ بسته بودند انجام شد که مانیتور روی مچ دست برای اندازه‌گیری حرکت بدن تنظیم شده بود. آن‌ها همچنین در این مدت بهبود کیفیت زندگی را هم گزارش کردند.

در مطالعات دیگری که در هند انجام شد، ۸۰ مرد و زن سالم ۱۸ تا ۵۰ ساله، که نیمی از آن‌ها مشکلات بی‌خوابی داشتند، به صورت رندوم برای مصرف عصاره ریشه آشواگاندا یا دارونما به مدت ۸ هفته انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان مبتلا به بی‌خوابی که عصاره آشواگاندا مصرف کردند، در کیفیت خواب، تأخیر شروع خواب، هوشیاری ذهنی در هنگام بروز علائم اضطراب بهبودی بیشتری داشتند.

اغلب مطالعات دوز عصاره ریشه آشواگاندا را بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز عنوان کردند که دوزهای بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز تاثیرات مثبت بیشتری را نسبت به دوزهای پایین داشتند.

  • تاثیرات آرامبخش گل پشن Passionflower چیه؟

آخرین مطالعات نشان داده این گیاه به بهبود بی‌خوابی و اضطراب کمک می‌کنه. این گیاه با افزایش نوعی ماده شیمیایی در مغز (GABA) فعالیت مغز را کاهش میده، که به آرامش و خواب بهتر کمک کنه.

در مطالعه‌ای که شرکت کنندگان به مدت ۷ روز چای گیاهی با گل پشن نوشیده بودن از بهبود کیفیت خواب و بهبود بی‌نظمی خواب گزارش دادن.

  • تاثیرات آرامبخش گیاه سنبل طیب Valerian-root چیه؟

از زمان یونان و روم باستان از این گیاه هزارساله به عنوان یک داروی طبیعی استفاده میشده. یکی از مهم‌ترین فواید سنبل الطیب، توانایی آن در بهبود خوابه.

برخی از ترکیبات موجود در سنبل الطیب به نام والرنیک اسید (valerenic acid) و والرنول (valerenol) بر روی گیرنده های GABA  در بدن اثر گذارند. GABA  یک پیام‌رسان شیمیاییه که به تنظیم سیگنال‌های عصبی در سیستم عصبی کمک می‌کنه. این سیگنال مسئول تنظیم خوابه و افزایش مقدار GABA موجود در بدن شما اثرات آرام بخشی داره.

والرنیک اسید و والرنول، مقدار GABA موجود در سیستم عصبی مرکزی را افزایش میده. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که اسید والرنیک آنزیمی را که GABA را از بین می‌بره مهار می‌کنه.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ روی ۳۹ فرد تحت همودیالیز یعنی افرادی که کلیه آن‌ها از کار افتاده و خون آنها خارج بدن با کلیه مصنوعی تصفیه میشه، نشان داد که آن‌ها پس از مصرف عصاره ریشه سنبل الطیب یک ساعت قبل از خواب به مدت ۱ ماه، در مقایسه با دارونما کاهش قابل توجهی در علائم اضطراب داشتن.

این درمان به طور قابل توجهی کیفیت خواب و افسردگی را بهبود میده. در همین مطالعه افرادی که عصاره ریشه سنبل الطیب را ۱ ساعت قبل از خواب به مدت ۱ ماه مصرف کردن، در مقایسه با دارونما خواب با کیفیت بالاتری داشتن. آن‌ها سریعتر به خواب رفتن، بیشتر خوابیدن و بیداری‌های شبانه کمتری نسبت به گروه دارونما داشتن.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ به بررسی اثرات سنبل الطیب در ۳۱ بزرگسال مبتلا به  OCD (وسواس فکری) پرداخت. افرادی که روزانه عصاره سنبل الطیب را به مدت ۸ هفته مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، کاهش بیشتری در بروز رفتارهای وسواسی و اجباری داشتند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ روی ۱۶۹ کودک دبستانی مبتلا به بیش فعالی و مشکلات تمرکز به بررسی اثرات مصرف روزانه عصاره سنبل الطیب و عصاره بادرنجبویه (lemon balm extract) پرداخت. پس از ۷ هفته، کودکانی که این درمان را انجام دادند، بیش از ۵۰ درصد در معیارهای تمرکز و بیش فعالی بهبود یافتند.

یک بررسی در سال ۲۰۲۰ که شامل  ۶۰ مطالعه بود به این نتیجه رسید که سنبل الطیب می‌تونه درمانی ایمن و موثری برای بهبود خواب و جلوگیری از اختلالات مرتبط با خواب باشه.

 

منابع:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Ashwagandha-HealthProfessional/

https://www.healthline.com/health/anxiety/calming-effects-of-passionflower#calming

https://www.healthline.com/nutrition/valerian-root

 

محصولات مرتبط

نوشته قبلی

چای آشواگاندا و کاهش استرس و اضطراب

نوشته بعدی

درمان پارکینسون و آلزایمر بدون دارو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید