داروی معده سرطان‌زاست؟!

شرکت GSK قرار است در دادگاه‌هایی برای داروی ضد سوزش معده زانتاک محاکمه شود.

GSK و چند شرکت داروسازی دیگر با بیش از ۷۲ هزار پرونده از بیماران سرطانی روبرو هستند که می‌گویند داروی زانتاک باعث سرطانشان شده. یک قاضی در دلاویر گفته که شواهد علمی شاکیان باید در دادگاه شنیده شود. این یعنی کارشناسان می‌توانند به هیئت منصفه بگویند که بین سرطان‌های شاکیان و مصرف زانتاک که حاوی NDMA است، ارتباط وجود دارد. GSK و بقیه شرکت‌ها این ادعاها را رد می‌کنند. اگر هیئت منصفه شرکت GSK را مقصر بداند، این شرکت ممکن است مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین شود. شرکت‌های دیگر مثل Boehringer Ingelheim و Sanofi هم درگیر این پرونده‌ها هستند. این مسائل باعث شده ارزش بازار این شرکت‌ها کاهش پیدا کند. قاضی مدینیلا گفته که دادگاه باید سوالات علمی را به دانشمندان بسپارد و نمی‌توان کارشناسان را به سادگی رد کرد. برنت ویزنر، یکی از وکلای شاکیان در دلاویر و کالیفرنیا، گفته که این حکم یک قدم به سمت عدالت برای موکلانش است.

GSK اعلام کرده که به سرعت درخواست تجدید نظر خواهد داد و گفته که “هیچ شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد که رانیتیدین خطر سرطان را افزایش می‌دهد و ما به دفاع از خود ادامه می‌دهیم.” در سال ۲۰۲۲، یک دادگاه فدرال در فلوریدا گفت که یافته‌های دیگر کارشناسان درباره سرطان‌زا بودن زانتاک قابل اعتماد نیست. زانتاک بعد از تایید در آمریکا در سال ۱۹۸۳، برای GSK بسیار پرفروش شد و اولین دارویی بود که بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. اما در سال ۲۰۱۹، یک آزمایشگاه مستقل در کنتیکت گزارش داد که سطح‌های بسیار بالای NDMA در رانیتیدین پیدا کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس دارویی اروپا توصیه کردند که استفاده از محصولات رانیتیدین متوقف شود و FDA از تمام تولیدکنندگان خواست که این محصولات را از بازار خارج کنند.

این موضوع تا سال ۲۰۲۲ که یک تحلیلگر از مورگان استنلی اعلام کرد که مسئولیت احتمالی تا ۴۵ میلیارد دلار است، از دید سرمایه‌گذاران پنهان بود. شرکت‌های مرتبط با این دارو در چند روز ۴۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست دادند. GSK، Sanofi و Pfizer تلاش کرده‌اند تا پرونده‌های مربوط به زانتاک را حل و فصل کنند. ماه گذشته Pfizer تا ۲۵۰ میلیون دلار برای حل بیش از ۱۰ هزار شکایت پیشنهاد داد. در اولین پرونده‌ای که به هیئت منصفه رسید، GSK و Boehringer Ingelheim ماه گذشته در ایالت ایلینوی پیروز شدند.

منبع: فایینشال تایمز

نوشته قبلی

خوشمزه‌ی کشنده

نوشته بعدی

نشانه‌های اولیه کبد چرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید